Viherpesun tunnistaminen on jopa 81% suomalaisista vaikeaa.
Viherpesu tarkoittaa sellaista harhaanjohtavaa markkinointia ja mainontaa, jonka tavoitteena on luoda vaikutelma tuotteiden tai palvelujen ympäristöystävällisyydestä tai kestävyydestä, vaikka todellisuudessa ne eivät sitä ole.
Harhaanjohtavan markkinoinnin kieltää laki ja EU säädökset, mutta rajanveto on joskus vaikeaa.
Viherpesu voi myös olla täysin tahatonta, kun ostajat itse tulkitsevat asioita mielikuvin. Tutkimusten mukaan jo pelkkä ruskea tai vihreä väri voi aiheuttaa ostajalle tunteen ekologisesta tuotteesta!
Viherpesu voi siis ilmetä monin eri tavoin ja se on usein vaikea tunnistaa. Kuluttajaliiton mukaan jopa 81 prosenttia kuluttajista pitää vaikeana arvioida tuotteen tai palvelun kestävyyttä ympäristön kannalta yritysten kertomien ympäristöväitteiden perusteella.
Viherpesu aiheuttaa epävarmuutta ja turhiakin epäilyjä. On inhimillistä, että kun ei tiedä, mihin voi luottaa, ei luota sitten mihinkään.
Tässä postauksessa annan sinulle muutamia vinkkejä, miten voit erottaa viherpesun aidosta ympäristövastuullisuudesta.
Miksi viherpesua tehdään?
Koska asiakkaat pitävät ympäristöä tärkeänä, yritys haluaa luoda mielikuvan, että niin tekevät hekin!
Syitä viherpesuun
- Maineen parantaminen: Yritykset voivat käyttää vihreitä tai kestävyyteen liittyviä markkinointiviestejä parantaakseen brändinsä mainetta ympäristötietoisena tai vastuullisena yrityksenä. Tällainen viestintä voi auttaa houkuttelemaan asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita ympäristöasioista.
- Kilpailuetu: Kestävyyteen liittyvät väitteet voivat antaa yritykselle kilpailuetua markkinoilla, kun kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita ympäristöasioista ja valitsevat tuotteitaan tai palveluitaan näiden perusteella.
- Lainsäädännön noudattaminen: Laissa voi olla myös vaatimuksia yrityksen toiminnan ympäristövaikutusten raportoinnista. Yritys saattaa tehdä raportteja, joiden taustalla ei olekaan todellisia ympäristötoimia.
- Kuluttajien odotukset: Kuluttajat odottavat yrityksiltä kestävää ja ympäristöystävällistä toimintaa, ja viherpesu voi olla yrityksen tapa vastata näihin odotuksiin ilman todellisia sitoumuksia.
- Taloudelliset kannustimet: Joskus viherpesu voi olla taloudellisesti kannattavaa lyhyellä aikavälillä verrattuna todellisiin kestävyyteen liittyviin investointeihin, kuten uusiin ympäristöystävällisiin tuotantomenetelmiin tai tuotteisiin.
Miksi viherpesun tunnistaminen on vaikeaa?
Viherpesu voi ilmetä monin eri tavoin markkinoinnissa.
👉 Markkinoinnin sanasto:
Yritykset voivat käyttää epämääräisiä tai harhaanjohtavia termejä, kuten ”ympäristöystävällinen”, ”luonnollinen” tai ”ekologinen”, ilman selkeitä standardeja tai todisteita väitteidensä tueksi.
👉 Vihreät tuotteet, ei vihreä toiminta:
Yritykset voivat markkinoida yksittäisiä vihreitä tuotteita tai aloitteita, samalla kun niiden yleinen toiminta on ympäristölle haitallista. Ekologisuutta arvioitaessa pitäisi kuitenkin aina miettiä koko tuotteen elinkaarta, isompaa kokonaisuutta. Pelkkä muovipakkauksen vaihto pahviseen ei yksinään muuta koko tuotetta ympäristöystävälliseksi.
👉 Viherpesu käänteisellä psykologialla:
Joskus yritykset voivat vihjata, että heidän toimintansa on ympäristöystävällistä vain vähentämällä haittoja, jotka he itse ovat aiheuttaneet. Yritys saattaa esimerkiksi korostaa markkinoinnissa parantunutta jätteiden lajitteluaan ympäristöystävällisenä, vaikka se edelleen olisi heikompaa kuin vertailuyrityksillä.
Miten tunnistat viherpesun?
Tutki ja vertaa
Tarkista sertifikaatit ja viralliset merkit
- ulkopuolisen tahon myöntämä
- kriteerit on täsmälliset ja ne tarkistetaan säännöllisesti
- merkin käyttöä valvotaan
Kurkkaa kulissien taakse
On tärkeää, että me ostajat oikeasti haastamme yritykset perustelemaan väitteensä ja tutkimaan toimintaansa myös ekologisista näkökulmista.
Ole kriittinen
Tutustu arvosteluihin
Vastuu ympäristöstä on meidän kaikkien yhteinen.