Nain tunnistat viherpesun

Viherpesun tunnistaminen on jopa 81% suomalaisista vaikeaa.

Viherpesu tarkoittaa sellaista harhaanjohtavaa markkinointia ja mainontaa, jonka tavoitteena on luoda vaikutelma tuotteiden tai palvelujen ympäristöystävällisyydestä tai kestävyydestä, vaikka todellisuudessa ne eivät sitä ole.

Harhaanjohtavan markkinoinnin kieltää laki ja EU säädökset, mutta rajanveto on joskus vaikeaa.

Viherpesu voi myös olla täysin tahatonta, kun ostajat itse tulkitsevat asioita mielikuvin. Tutkimusten mukaan jo pelkkä ruskea tai vihreä väri voi aiheuttaa ostajalle tunteen ekologisesta tuotteesta!

Viherpesu voi siis ilmetä monin eri tavoin ja se on usein vaikea tunnistaa. Kuluttajaliiton mukaan jopa 81 prosenttia kuluttajista pitää vaikeana arvioida tuotteen tai palvelun kestävyyttä ympäristön kannalta yritysten kertomien ympäristöväitteiden perusteella.

Viherpesu aiheuttaa epävarmuutta ja turhiakin epäilyjä. On inhimillistä, että kun ei tiedä, mihin voi luottaa, ei luota sitten mihinkään.

Tässä postauksessa annan sinulle muutamia vinkkejä, miten voit erottaa viherpesun aidosta ympäristövastuullisuudesta.

Miksi viherpesua tehdään?

Mikä on viherpesun motiivi? No, toisinaan se voi olla ihan tahatontakin. Kun halutaan markkinoida jotain maanläheisin värein tai luonnosta peräisin olevin mielikuvin, saattaa vastaanottaja vain yksinkertaisesti tehdä tästä liian pitkälle meneviä johtopäätelmiä. Yritykset tekevät viherpesua kuitenkin myös ihan tarkoituksellisesti monista syistä. Useimmiten ne liittyvät maineen parantamiseen ja taloudelliseen hyötyyn.

Koska asiakkaat pitävät ympäristöä tärkeänä, yritys haluaa luoda mielikuvan, että niin tekevät hekin!

Syitä viherpesuun

  1. Maineen parantaminen: Yritykset voivat käyttää vihreitä tai kestävyyteen liittyviä markkinointiviestejä parantaakseen brändinsä mainetta ympäristötietoisena tai vastuullisena yrityksenä. Tällainen viestintä voi auttaa houkuttelemaan asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita ympäristöasioista.
  2. Kilpailuetu: Kestävyyteen liittyvät väitteet voivat antaa yritykselle kilpailuetua markkinoilla, kun kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita ympäristöasioista ja valitsevat tuotteitaan tai palveluitaan näiden perusteella.
  3. Lainsäädännön noudattaminen: Laissa voi olla myös vaatimuksia yrityksen toiminnan ympäristövaikutusten raportoinnista. Yritys saattaa tehdä raportteja, joiden taustalla ei olekaan todellisia ympäristötoimia.
  4. Kuluttajien odotukset: Kuluttajat odottavat yrityksiltä kestävää ja ympäristöystävällistä toimintaa, ja viherpesu voi olla yrityksen tapa vastata näihin odotuksiin ilman todellisia sitoumuksia.
  5. Taloudelliset kannustimet: Joskus viherpesu voi olla taloudellisesti kannattavaa lyhyellä aikavälillä verrattuna todellisiin kestävyyteen liittyviin investointeihin, kuten uusiin ympäristöystävällisiin tuotantomenetelmiin tai tuotteisiin.
Viherpesu voi kuitenkin aiheuttaa vahinkoa yrityksen maineelle ja luottamukselle kuluttajien keskuudessa, jos se paljastuu harhaanjohtavaksi. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia ja vaativampia yritysten vastuullisuuden suhteen, mikä tekee viherpesusta riskialttiin strategian pitkällä aikavälillä.

Miksi viherpesun tunnistaminen on vaikeaa?

Viherpesu voi ilmetä monin eri tavoin markkinoinnissa.

👉 Markkinoinnin sanasto:

Yritykset voivat käyttää epämääräisiä tai harhaanjohtavia termejä, kuten ”ympäristöystävällinen”, ”luonnollinen” tai ”ekologinen”, ilman selkeitä standardeja tai todisteita väitteidensä tueksi.

👉 Vihreät tuotteet, ei vihreä toiminta:

Yritykset voivat markkinoida yksittäisiä vihreitä tuotteita tai aloitteita, samalla kun niiden yleinen toiminta on ympäristölle haitallista. Ekologisuutta arvioitaessa pitäisi kuitenkin aina miettiä koko tuotteen elinkaarta, isompaa kokonaisuutta. Pelkkä muovipakkauksen vaihto pahviseen ei yksinään muuta koko tuotetta ympäristöystävälliseksi.

👉 Viherpesu käänteisellä psykologialla:

Joskus yritykset voivat vihjata, että heidän toimintansa on ympäristöystävällistä vain vähentämällä haittoja, jotka he itse ovat aiheuttaneet. Yritys saattaa esimerkiksi korostaa markkinoinnissa parantunutta jätteiden lajitteluaan ympäristöystävällisenä, vaikka se edelleen olisi heikompaa kuin vertailuyrityksillä.

tunnistatko viherpesun

Miten tunnistat viherpesun?

Tutki ja vertaa

Älä ota mainostettuja väitteitä tuotteiden ympäristöystävällisyydestä itsestäänselvyytenä. Tutki tarkasti tuotteen todellisia ympäristövaikutuksia ja vertaa sitä muihin vaihtoehtoihin ennen päätöksentekoa.

Tarkista sertifikaatit ja viralliset merkit

Etsi luotettavia sertifikaatteja ja merkintöjä, kuten Joutsenmerkki, EU:n ympäristömerkki (EU Ecolabel) tai Luomumerkki. Ulkomaisilta tuotteilta voi myös löytyä esim. FSC-sertifikaatti (Forest Stewardship Council). On hyvä kuitenkin muistaa, että nämä merkit edellyttävät aina niiden erikseen hakemista ja erilaisia maksuja, joten niiden puute ei automaattisesti tarkoita, että tuote EI olisi ekologinen. Ympäristömerkkien tekeminen ei ole mitenkään luvanvaraista toimintaa, joten yrityksillä voi olla ihan omiakin merkkejään. Ne voivat olla ihan päteviäkin, mutta kriittinen on syytä olla. Luotettava merkki on:
  • ulkopuolisen tahon myöntämä
  • kriteerit on täsmälliset ja ne tarkistetaan säännöllisesti
  • merkin käyttöä valvotaan
Ympäristömerkkeihin voit tutustua tarkemmin tästä.
Joutsenmerkki.svg

Kurkkaa kulissien taakse

Pyydä yrityksestä suoraan lisätietoja tuotteen valmistusprosessista ja ympäristövaikutuksista. Kysy esimerkiksi, mitä väite hiilineutraali käytännössä tarkoittaa tai jos yrityksessä luvataan kompensoida päästöt, miten ne käytännössä sitten kompensoidaan. Rehelliset yritykset ovat valmiita jakamaan tietoa ja myös myöntämään, jos eivät tiedä.

On tärkeää, että me ostajat oikeasti haastamme yritykset perustelemaan väitteensä ja tutkimaan toimintaansa myös ekologisista näkökulmista.

Ole kriittinen

Ole tarkkaavainen ja kriittinen mainosviestejä kohtaan. Mieti, onko väitteelle katetta ja mitä se oikeastaan tarkoittaa. Onko tarkoitus kertoa oikeasti tuotteesta tai palvelusta jotain, vain onko kyse vain mielikuvien luomisesta? Onko tuotteessa tai palvelussa sellaisille sanoille kuin luonnollinen, ekologinen, vihreä tai luontoystävällinen oikeasti katetta, vai onko ne siinä vain luomassa mielikuvia? Muista myös lähdekritiikki, kun luet nettisivustoja tai somea! Kaikki ei ole aina sitä, miltä se päälle päin näyttää.
viherpesu 1

Tutustu arvosteluihin

Tutki  netistä arvosteluja ja kokemuksia tuotteista tai palveluista, jotka väittävät olevansa ympäristöystävällisiä. Hyödynnä vertaisarviointeja sekä somea tietoja etsiessäsi. Viherpesu on oikeasti vakava ongelma, joka vaatii meiltä kaikilta valppautta ja tietoisuutta. Pidä mielessä nämä vinkit ja harkitse ja mieti hankintojasi aina myös ympäristön kannalta.

Vastuu ympäristöstä on meidän kaikkien yhteinen.

Tilaa tästä MAKSUTON Kodinhoito-opas Luonnonystävälle!

X